در این مقاله بهترین و معروف‌ترین انواع ابزار برگزاری جلسات آنلاین را به شما معرفی کنیم تا ضمن آشنایی با امکانات و توانایی‌های هرکدام، بتوانید از بین آنها مناسب‌ترین را برای فعالیت خود انتخاب کنید.

با شیوع ویروس کرونا، اکثر کسب‌وکارها و ادارات به‌صورت دورکاری فعالیت‌های خود را پیش می‌برند. اما این پرسنل دور از هم چگونه می‌توانند با یکدیگر تماس داشته باشند تا بتوانند فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی و هماهنگ کنند؟ همزمان با افزایش دورکاری و لزوم ارتباط داشتن مدیران و کارمندان با یکدیگر، برخی شرکت‌ها نیز نیاز روز را درک کرده و ابزارهای تصویری و صوتی برای برگزاری جلسات آنلاین طراحی و عرضه کرده‌اند تا این امر به راحت‌ترین شکل ممکن امکانپذیر گردد. اما وقتی شما می‌خواهید از چنین ابزاری استفاده کنید، باید با انواع موجود آن آشنا باشید. بدانید کدام ابزارها بهترین و بیشترین عملکرد را دارند. توانایی‌ها و امکانات هرکدام را بشناسید و ببینید کدام‌یک از آنها برای سیستم کاری شما مناسب‌تر است و می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند. به‌همین منظور، تصمیم داریم در این مقاله بهترین و معروف‌ترین انواع ابزار برگزاری جلسات آنلاین را به شما معرفی کنیم تا ضمن آشنایی با امکانات و توانایی‌های هرکدام، بتوانید از بین آنها مناسب‌ترین را برای فعالیت خود انتخاب کنید.

 

بهترین ابزارها برای برگزاری جلسات آنلاین فردی

 

اسکایپ / Skype

اسکایپ قدمت بسیار زیادی دارد و می‌توان از آن با عنوان یکی از قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارها برای ارتباط تصویری و صوتی نام برد. استفاده از این نرم‌افزار بسیار آسان است و نیاز به آموزش خاصی ندارد. در مورد کیفیت تصویر اسکایپ باید بگوییم که همیشه ثابت نیست. زیرا این نرم‌افزار کیفیت صدا و تصویر را براساس نوع و پهنای باندی که کاربر در اختیار دارد تنظیم می‌کند. دلیل استفاده از این روش این است که کاربر در هر صورت صدا و تصویر را داشته باشد و مثلاً به دلیل پهنای باند کم و افت سرعت اینترنت با قطعی تصویر مواجه نشود.

استفاده از این نرم‌افزار رایگان است و امکان حضور چندین نفر را در یک وبینار فراهم می‌کند. قابلیت نصب برروی پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌های مختلف را دارد. می‌توانید با چندین کاربر تماس ویدیویی، صوتی و متنی داشته باشید. همچنین قابلیت ضبط تماس، ارسال فایل، اشتراک‌گذاری صفحه نمایش و زیرنویس نیز دارد. در مجموع، اگر به دنبال ابزاری هستید که به راحتی به آن دسترسی داشته باشید و بتوانید دیگران را در استفاده از آن مجاب کنید، نرم‌افزار اسکایپ می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

 

بهترین ابزارها برای برگزاری جلسات آنلاین فردی

 

گوگل میت / Google Meet

گوگل میت یکی از سرویس‌های شرکت گوگل برای ارتباط ویدیویی و برگزاری جلسات آنلاین است که در سال 2017 منتشر شد. گوگل میت را می‌توان یکی از مدرن‌ترین و جدیدترین نرم‌افزارهای ارتباط تصویری محسوب کرد که قرار است جایگزین گوگل هنگ‌اوت (Google Hangouts) شود. یکی از مزیت‌های بزرگ گوگل میت این است که علاوه بر نرم‌افزار، شما می‌توانید آن را برروی مرورگر خود نیز اجرا کنید ولی شرکت گوگل توصیه می‌کند که اگر می‌خواهید تجربه‌ی بهتری داشته باشید بهتر است از گوگل کروم استفاده کنید.

از جمله قابلیت‌ها و امکانات گوگل میت می‌توان به این موارد اشاره کرد: تنظیم خودکار نور تصویر. حذف صداهای اضافه از پس‌زمینه. قابلیت تنظیم گرید. کنترل کاهش یا افزایش دادن کیفیت تصویر. اشتراک گذاری صفحه نمایش. ضبط جلسات. زیرنویس خودکار. ارسال پیام. یک صفحه پیش‌نمایش قبل از شروع جلسه برای تنظیم صدا و دوربین. قابلیت شخصی‌سازی برای میزبان جلسه و...

 

بهترین ابزارها برای برگزاری جلسات آنلاین فردی

 

واتس‌اپ / What’s App

واتس‌اپ در حقیقت یک اپلیکیشن چت و پیام‌رسانی در گوشی‌های هوشمند است، اما با امکاناتی که به آن افزوده شده است، امروزه کاربران می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن تماس ویدیویی و صوتی با یکدیگر برقرار کنند. و تمام این امکانات به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار دارد. البته این امکانات را تلگرام نیز دارد، اما با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی که در حال حاضر تلگرام در کشور ما دارد، واتس‌اپ ترجیح داده می‌شود. واتس‌اپ گزینه‌ی بسیار مناسب و راحتی برای برگزاری جلسات آنلاین فردی یا گروهی است، اما محدودیت آن در این است که فقط باید از گوشی‌های هوشمند خود برای حضور در جلسات استفاده کنید و تا این تاریخ که این مقاله نوشته می‌شود، امکان برقراری تماس تصویری برروی نسخه‌ی دسکتاپ واتس‌اپ فراهم نشده است.

 

بهترین ابزارها برای برگزاری جلسات آنلاین فردی

 

اینستاگرام / Instagram

اینستاگرام نیز یکی دیگر از اپلیکیشن‌های همراه است که قابلیت تماس ویدیویی را برای کاربران خود فراهم کرده است. بنابراین شما می‌توانید از این شبکه اجتماعی بزرگ و محبوب نیز به عنوان یک سرویس آنلاین برای برگزاری جلسات آنلاین خود استفاده کنید. قواعد شروع تماس ویدیویی در این اپلیکیشن با سایر اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها متفاوت است. بدین صورت که ابتدا باید شخص مقابل را فالو کرده و سپس برای او پیام خصوصی ارسال کنید تا بعد از آن بتوانید با او تماس تصویری یا ویدیو چت برقرار کنید. البته شما نباید از این قابلیت اینستاگرام انتظارات زیادی داشته باشید، و فقط می‌تواند حداقل‌های یک تماس ویدیویی و گفت‌وگو را برای شما فراهم کند. اینستاگرام در حال حاضر نسخه‌ی دسکتاپ ندارد و این قابلیت را از طریق مرورگر نیز پشتیبانی نمی‌کند. در این صورت شما فقط با گوشی هوشمند خود می‌توانید ارتباط برقرار کنید.

 

بهترین ابزارها برای برگزاری جلسات آنلاین فردی

 

وربای / Whereby

از دیگر ابزار برگزاری جلسات آنلاین می‌توان به سایت و اپلیکیشن وربای اشاره کرد. استفاده از این پلتفرم نیز به آموزش و مهارت خاصی نیاز ندارد و کار با آن بسیار آسان است. فقط کافیست وارد سایت وربای شده و با چند کلیک یک حساب کاربری برای خودتان ایجاد کنید. علاوه بر اپلیکیشن که به خوبی برای گوشی‌های هوشمند بهینه شده است، می‌توانید با استفاده از یک مرورگر نیز از قابلیت‌های وربای استفاده کنید. در سایت وربای علاوه بر پلن رایگان آن که امکانات محدودتری دارد و تعداد افراد کمتری می‌توانند در یک جلسه شرکت کنند، شما دو نوع پلن کاربری پرو و بیزینس نیز برای انتخاب دارید که می‌توانید به ترتیب با پرداخت 10 دلار و 60 دلار به قابلیت‌های بیشتری دسترسی داشته باشید. تعداد کاربر همزمان که می‌توانند در یک جلسه شرکت کنند در نسخه‌ی پرو 12 نفر و در نسخه‌ی بیزینس 50 نفر است.

با این توضیحات مسلماً وربای برای اشخاص یا سازمان‌هایی که توان پرداخت هزینه‌های دلاری دارند می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی باشد. همچنین در نظر داشته باشید که در پلن معمولی این اپلیکیشن امکان دانلود و ذخیره‌ی ویدیو پس از پایان جلسات وجود ندارد، در حالی که نرم‌افزارهایی مثل اسکایپ و زوم چنین قابلیتی را دارد. از امکانات وربای می‌توان به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش و تبادل انواع فایل اشاره کرد.

 

بهترین ابزارها برای برگزاری جلسات آنلاین فردی

 

زوم / Zoom

حتماً شما هم نام زوم را زیاد شنیده‌اید، زیرا پس از همه‌گیری کرونا خیلی سریع نیاز بازار را درک کرد و با امکانات و قابلیت‌هایی که ارایه کرد به سرعت مشهور شد. نرم‌افزار زوم هم دو نسخه‌ی رایگان و پولی دارد که در نسخه‌ی رایگان آن فقط تا 100 نفر می‌توانند در یک جلسه شرکت کنند و حداکثر 40 دقیقه زمان دارید تا جلسه‌ی خودتان را به اتمام برسانید. اما اگر یک تماس یا جلسه دو نفره داشته باشید، هیچ محدودیت زمانی ندارید. در مجموع نسخه‌ی رایگان آن می‌تواند کار شما را راه بیندازد و امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از جمله می‌توانید جلسات را ضبط کنید، انواع فایل‌ها را برای یکدیگر ارسال کنید، همزمان چت کنید، صفحه نمایش کامپیوتر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از اموجی‌های مختلف در جلسات استفاده کنید.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تعدادی از بهترین و در دسترس‌ترین ابزار برگزاری جلسات آنلاین را به شما معرفی کنیم. امیدواریم که مورد استفاده قرار گیرد. توانایی‌های هر یک را بررسی و ارزیابی کرده و پلتفرمی که پاسخگوی نیازهای خودتان است را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که نرم‌افزارهایی که هم نسخه‌ی رایگان و هم نسخه‌ی پولی دارند، مطمئناً می‌توانید با همان نسخه‌ی رایگان آن نیز کار خود را پیش ببرید، مخصوصاً اگر تصمیم دارید جلسات آنلاین فردی برگزاری کنید، زیرا نسخه‌های پولی این پلتفرم‌ها برای شرکت‌های بسیار بزرگ که تعداد بسیار زیادی شرکت کننده دارند و می‌خواهند از خدمات جانبی آن نیز استفاده کنند مناسب است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: